mandag 23. februar 2009

PROBATS JOBB FOR ALKOKUTT I "KREATIVT FORUM"

Probat med kampanje for Alkokutt

Da Alkokutt skulle henvende seg til ungdom i sin nye kampanje om måtehold med alkohol, bestemte de seg for å bruke T-skjorten som medie. Dermed kom Probat på banen.

Publisert 30.05.2006, Kreativt forum. Skrevet av Harald Grenne

Da Alkokutt kom til T-skjortespesialisten Probat ønsket de seg et konsept og et slagord uten pekefingermentalitet.
- Å skape holdinger er veldig vanskelig, og vi ble livredde for å være voksne som prøver å være kule, det er lett å gå i fella. Vi gjorde det opptil flere ganger under idéprosessen, vi lagde humor av spy, stripping og det som verre er, men til syvende og sist merket vi at det kanskje ikke ville gå helt hjem hos ungdommen, vi var bare voksne som hadde det gøy. Men nå er vi fornøyd, sier Marie Vatn i Probat.

- Alkokutt er ikke en avholdsorganisasjon, de skjønner at ikke alle er med på å slutte å drikke, men de vil at man skal drikke litt mindre for å beholde kontrollen. Man trenger ikke overdrive liksom, sier Tonje Børke i Probat.

Og det er den store overdrivelsen Probat har tatt tak i med sitt konsept. Konseptet heter «Rolig, nå» og tar for seg kjekkaserier og overdrivelser på en humoristisk måte, uten å nevne alkohol. Annonsene, i dette tilfellet t-skjortene, viser ulike situasjoner hvor ungdom kjekker seg gjennom overdrivelser og derfor fremstår som litt teite.
- At Alkokutt likte t-skjortekonseptet så godt at de bestemte seg for å lage nettside basert på «rolig, nå" og lansere konseptet som en helhetlig kampanje er en liten seier for t-skjortebyrået Probat. «Sjekk vi lager fet kampanje for alkokutt´a», sier Tonje Børke.
- Rolig, nå! avslutter Marie Vatn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar