Pernille Sandahl og Katja Marty Bye viser frem barneklær i butikken "Norwegian Design for Kids". Fire gründer-bedrifter har gått sammen om å fylle hyllene i de tomme butikklokalene på Aker Brygge i sommer. Leien er null. Foto: Martin Riber Sparre
Vill kamp om gratislokaler
Lokaler med null i husleie kan legge grunnlaget for Aker Brygges nye kundemagnet, håper senteret.
Publisert: 23.06.2009 - 18:48 Oppdatert: 24.06.2009 - 06:26
I mai skrev DN.no at et av Norges mest eksklusive kjøpesentre, Aker Brygge, heller ville leie bort butikklokaler gratis enn å la dem stå tomme i sommer.
Les saken: - Får mareritt av nedrullede gitre
Se video: Gratis lokaler på Aker Brygge
300 søkere
Responsen lot ikke vente på seg. Telefonene stod ikke stille, og epostene strømmet inn. Fem tomme lokaler ble nesten litt for lite, ettersom det kom over 300 søkere.
- Det var uhyggelig mange og spennende søkere, og vi skulle ønske vi hadde plass til alle sammen, sier senterleder Christin Werge Johansen.
Foreløpig har tre lokaler blitt fylt, og om kort tid får de to siste utvalgte beskjed.
Butikken "The Teddybear Company" var først til å åpne dørene. Og denne helgen åpnet også "Norwegian Design for Kids".
- Litt søtt og litt tøft
Mens førstnevnte selger bamser og kun det, er det fire forskjellige designer-virksomheter som har gått sammen om å fylle den andre butikken.
- Vi tror produktene i butikken utfyller hverandre - litt søtt og litt tøft, sier Katja Marty Bye som sammen med Pernille Sandahl står bak Lille Lam, en kolleksjon av av ullklær for barn - som blant annet ikke klør.
De to antar at de ble plukket ut blant søkerne fordi de er norske designere som representerer noe utenfor det tradisjonelle.
Den siste av de tre som til nå har fått gratis lokaler midt i smørøyet i sommer, er Taste of Africa, som blant annet selger afrikanske møbler.
(Artikkelen fortsetter under bildene)
Foto: Martin Riber Sparre
T-skjorter med morsomme motiv for barn fra Probat.
Foto: Martin Riber Sparre
Håndsydde, sukkersøte klær fra MyCinnamonGirl
Felles for alle tre er at det lå ferdig utarbeidede konsepter klar som kunne fylle lokalene på kort tid. At to av tre selger varer rettet mot barn, er heller ikke tilfeldig.
- Vi tenker også på fremtiden, sier senterleder Werge Johansen.
Barneetasje?
Ingenting er foreløpig avgjort, men Aker Brygge går svanger med planer om å gjøre hele tredjeetasjen om til et eldorado for barn.
- Tredje etasje er alltid vanskelig i et kjøpesenter. Nå ønsker vi å teste ut et nytt konsept som relaterer seg til barn og kanskje noe for far.
Aker Brygge har allerede engasjert arkitekter, og på tegnebrettet finnes det nå forslag om en egen barneheis formet som en rakett, et spisested med bare lave stoler og polstrede vegger i fine farger.
Ved å låne ut lokaler som likevel står tomme i sommer til virksomheter som passer inn i de nye tankene, håper senteret å utnytte nedgangstidene til noe positivt.
Omsetningen i de nye butikkene har ifølge senterlederen vært meget bra til å være nyetableringer som ikke har blitt markedsført på noen måte.
Foto: Martin Riber Sparre
PramPack har designet en bag for barnevogner som skal beskytte under transport. Katja Marty Bye og Pernille Sandahl demonstrerer.
Pernille og Katja viser frem varene i butikken "Norwegian Design for Kids". Her 70-tallsinspirerte matbokser fra Blafre Design
Om det er god nok butikk til at de kan betale leie når gratisperioden er over 1. september, gjenstår å se. Senteret lover uansett at leien vil bli satt moderat i begynnelsen.
- Det blir en trappetrinnsleie. I disse dager er det uansett mer normalen enn noe annet, opplyser hun.
De besøkende på Aker Brygge kan i alle fall denne sommeren oppleve butikker som er litt utenom det vanlige - på flere måter.
I butikken "Norwegian Design for Kids" vil gründerne bak PramPack, en bag til å ha barnevognen i når man er på reise, være til stede i butikken selv for å ta i mot innspill og ideer fra publikum til et nytt produkt de vurderer å sette i produksjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar